قواعد بازاریابی شبکه های اجتماعی

16 قانون طلایی که در بازاریابی شبکه های اجتماعی هیچوقت نباید فراموش کنید!

1- «حق همیشه با مشتری است» این از اصول اولیه ی خدمات مشتریان است. پس اگر یکی از مشتریان شما برای طرح نارضایتی خود از کیفیت یکی از محصولات یا خدمات شما، کار را به شبکه ی اجتماعی تان کشاند، از بحث کردن با او اجتناب کنید. دلیلش هم این است که نمی توانید برنده ی این بحث باشید. در عوض باید سعی کنید برای جلب رضایت او قدم هایی بردارید یا اینکه سعی کنید به طریقی مکالمه تان را از شبکه های اجتماعی خارج کنید تا کمتر در برابر دیدگان عموم قرار داشته باشد.

2 - شاید به انتشار اطلاعاتی دم دستی از خودتان یا رویداد های جاری وسوسه شوید. اما، اگر این پست شما هیچ ارزشی برای دنبال کنندگانتان در بر نداشته باشد، روی شبکه های اجتماعی در مسیر نادرستی قرار می گیرید و دنبال کنندگان خود را از دست می دهید پس با کیفیت ترین مطالب خود را در سبکه های اجتماعی قرار دهید.

3- تبلیغات روی شبکه های اجتماعی جواب می دهد؛ چه برای محتوایی که تولید می کنید، چه برای افزایش دنبال کننده و چه برای بالا بردن فروش مستقیم.

4- از شبکه های اجتماعی برای دسترسی پیدا کردن به کسانی استفاده کنید که در حوزه ی کاری تان تأثیرگذار محسوب می شوند. آنها را در پست های خود تگ کنید، به توئیت ها و آپدیت هایشان پاسخ دهید و به عضوی از تیمشان تبدیل شوید. این کار به رشد شبکه های اجتماعی و کسب و کار شما کمک خواهد کرد.

5- پس با مطالبی که منتشر می کنید به دنبال کننده های خود تجربه ی خوشایندی بدهید. آنها به جای نکات مثبت و موفقیت ها، شنونده ی گله و شکایت های شما از چالش های پیش رو نخواهند بود.

6- اگر می خواهید نتیجه ی تلاش هایتان در زمینه ی بازاریابی شبکه های اجتماعی را ببینید، از ارزش آفرین بودن خود به صورت مستمر و منظم برای کسانی که شما را دنبال می کنند اطمینان حاصل کنید. اگر این کار را انجام دهید، قادر خواهید بود محصولی که کاشته اید را برداشت کنید.

7- این هفته چند نفر به فالور های اینستاگرامتان اضافه شده است؟ این ماه چند دنبال کننده ی جدید کانال تلگرامتان را دنبال کرده اند؟  بررسی آمار تحلیلی شبکه های اجتماعی به طور منظم و مداوم اهمیت زیادی دارد، چرا که با این کار خواهید دید چه نوع پست هایی بیشترین مخاطب را بر می انگیزند.

8- درباره بازاریابی شبکه های اجتماعی همیشه در حال یادگیری باشید. حتی اگر همین حالا هم روی شبکه های اجتماعی به جایگاه خوبی رسیده اید، می توانید مطمئن باشید شبکه های اجتماعی هم ظرف سال های پیش رو با پیشرفت فناوری متحول خواهند شد. به همین جهت استراتژی های نتیجه بخش شبکه های اجتماعی در حال حاضر، برای سال بعد مناسب نخواهند بود.

9- بازاریابی شبکه های اجتماعی تنها در صورتی می تواند موفق باشد که استمرار و انسجام داشته باشد. اگر ماهی یک بار پست جدید می گذارید، باید در ازای تلاش محدودی که می کنید انتظار نتیجه ی محدودی هم داشته باشید. اگر به جای پست های منظم، هر وقت فرصت کردید پست می گذارید، دسترسی مخاطبان به خودتان را محدود کرده اید. اینکه هر چند وقت یک بار باید پست جدید بگذارید به صنعت و بازار هدفتان بستگی دارد، اما به عنوان قانونی کلی می توان حد اقل روزی یک پست را مناسب دانست.


10- احتمالاً شما هم تا حالا درباره ی اهمیت بازاریابی روی توئیتر، فیسبوک، پینترست، لینکدین، اینستاگرام، اسنپ چت، تاملر، یوتیوب و ... زیاد شنیده اید. ممکن است بتوانید روی همه ی آنها حضور داشته باشید اما در هیچ یک نتیجه ی مناسبی نمی گیرید. به جای این کار، روی چند شبکه اجتماعی  محدود تمرکز کنید که در بازار هدف، مردم توجه بیشتری به آنها نشان می دهند.

11- وقت بگذارید و تقویم محتوایی جذابی آماده کنید. تقویم محتوایی خود را به گونه ای تنظیم کنید که انواع مختلف محتوایی که در فرصت های گوناگونی از سال منتشر خواهید کرد را در بر بگیرد. حد اقل از ۳ تا ۶ ماه قبل برای محتوایی که می خواهید انتشار دهید برنامه ریزی کنید. در برنامه ی خود توجه ویژه ای به مناسبت ها و تعطیلی های خاص داشته باشید تا بتوانید محتوایی با حال و هوای مربوطه تولید کنید. روزهایی نیز ممکن است وجود داشته باشند که صرفاً برای مخاطبان بازار هدفتان اهمیت دارند و در تقویم اثری از آنها نمی بینید.

12- حتماً هر از گاهی به عقب برگردید و تمام پست هایی که در گذشته منتشر کرده اید را مرور کنید. مطمئن شوید اکانتی که برای برندینگ شخصی یا هر نوع بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار می دهید از هر گونه عکس یا مطلب شخصی مربوط به گذشته خالی هستند.

13- محتوای تولید شده توسط مخاطبان هدف‌تان را در محیط‌های آنلاین بخوانید و در بحث‌های آن‌ها شرکت کنید تا بفهمید چه چیزی برایشان بیش‌تر اهمیت دارد. تنها آن زمان می‌توانید محتوایی تولید کنید که چیز ارزشمندی به زندگی آن‌ها اضافه کند.

14- سعی کنید مطالبی که برای کاربران خود پست می کنید حاوی اطلاعات مفیدی باشد شما می توانید این کار را از طریق مقاله های جالب و یا ویدئو های جذاب انجام دهید. اگر شما محتوای تازه و مرتبط را در صفحه خود قرار دهید، مطمئنا کاربران برای دیدن مطالب و پست های جالب تر به صفحه شما باز می گردند.

15- با معرفی وب سایت خود در کنار عکس های ارسالی، به کاربران این پیغام را می رسانید که دقیقاً فعالیت های شما در چه زمینه ای است و این به انتقال اطلاعات به کاربران و شناخته شدن کسب و کارتان کمک بزرگی می کند.

16- زمان پست گذاری یکی از عوامل بسیار مهم در بازاریابی اینترنتی است. باید بدانید در چه ساعاتی از روز و چه روزهایی کاربران دوست دارند چه نوع محتوایی برایشان ارسال شود. مثلا بعد از ناهار، اکثر افراد در حال استراحت هستند و میخواهند از مشغله های کاری دور باشند پس به دنبال پست های سرگرم کننده و خنده دار هستند و اگر در این ساعات، مقاله ای بگذارید حتی اگر بسیار مفید باشد مورد استقبال قرار نخواهد گرفت.